In Nederland zijn een paar honderd kleine tot middelgrote en printbedrijven actief. In veel gevallen bedienen zij een trouwe regionale klantenkring met een breed pakket aan grafische producten. Ze investeren daarbij vooral in nieuwe producten zoals print en sign. Ook wordt er vaak geïnvesteerd in aanvullende diensten zoals creatie en marketing advies.

Als er nog offsetpersen in gebruik zijn zij dit vaak kleine machines en wordt het grote werk uitbesteed bij grote industriële drukkerijen. Anders dan vaak gedacht wordt is dit in veel gevallen een succesvolle strategie. Kleinere printbedrijven geven veel persoonlijke aandacht geven aan klanten met een beperkte grafische kennis. Dichtbij, in de eigen regio. Dit wordt over het algemeen hoog gewaardeerd.

Veel regionale printbedrijven maken deel uit van samenwerkingsverbanden of zijn lid van een franchise-organisatie. Dit helpt ze om hun kennis up-to-date te houden en verder wordt er veel onderling uitbesteed. Het succes van regionale printbedrijven hangt vooral af van de mate waarin ze inspelen op de wensen van hun klanten. Verder wordt interne automatisering steeds belangrijker. Regionale printbedrijven hebben te maken met hoge transactiekosten en het automatiseren van regelmatig terugkerende taken vergroot hun winstgevendheid.