Een gespecialiseerd grafisch bedrijf kan een stap verder gaan door het ontwikkelen van eigen IT-oplossingen voor een bepaalde product-marktcombinatie. Bijvoorbeeld een bestelportal waarmee supermarkten hun posters met aanbiedingen van de week kunnen bestellen. Waarbij lokale bedrijfsleiders de aanbiedingen voor hun supermarkt aan kunnen passen. Waarna de drukkerij deze grafische producten produceert en landelijk uitlevert naar de lokale supermarkten.

Dergelijke oplossingen komen vaak in een creatieve en innovatieve samenwerking met een klant tot stand. De drukkerij kan de IT-oplossing vervolgens schalen en toepassen bij andere klanten. Zo transformeert het bedrijf zich tot van producent tot leverancier van oplossingen. In veel gevallen zijn IT-oplossingen aantrekkelijk voor zowel de drukkerij en de klantenkring. Een drukkerij met een succesvolle IT-oplossing zal zich hier vaak verder in specialiseren en hun oude klanten afstoten naar regionale drukkerijen. Eenmaal de smaak te pakken zal het verder blijven investeren in automatisering, nieuwe IT-oplossingen ontwikkelen en groeien.