Als gespecialiseerde kostprijsleider is prima om aan een gezond webportal te leveren. Maar een drukkerij die nergens in is gespecialiseerd en ook geen mogelijkheden heeft om te investeren moet soms noodgedwongen voor webportals werken. Het wordt een Webslaaf. Er is dan sprake van een ongezonde partnerrelatie.

Dit gebeurt vooral na het verliezen van eigen klanten. In veel gevallen gaat het produceren voor webportals aanvankelijk prima. Webportals zorgen zonder moeite voor veel orders waardoor weer lekker druk is in de drukkerij. Tot het moment dat de afhankelijkheid van het webportal te groot wordt. Dan komen prijzen onder druk te staan en soms eist het webportal exclusiviteit. De drukkerij wordt onder druk gezet om steeds goedkoper te leveren. Het wordt een slaaf van het webportal net zoals pizzakoeriers, hotels en taxichauffeurs moderne slaven van het internet zijn.

Het verschil met de Zombiedrukkerij is dat niet de ondernemer maar het webportal het bedrijf leegtrekt. Ook hier zijn toeleveranciers zoals papiergroothandel en collega grafische bedrijven samen met werknemers de dupe.

Afhankelijk zijn van webportal is geen aantrekkelijke strategie. Werken voor webportals is alleen aantrekkelijk als de drukkerij in staat is te specialiseren en te blijven investeren. Zo kan het en controle houdt over het eigen bedrijf.